Fråga:
Hur kan jag få min 4,5-åring att ligga i sängen vid sänggåendet?
Justin Standard
2011-03-30 03:32:47 UTC
view on stackexchange narkive permalink

På senare tid har min 4,5-åriga son börjat gå upp igen efter sängtid.

Ofta kommer vi att gå igenom hela sänggåendet, inklusive ett bad, pyjamas, borsta tänder, böcker och sedan fastnat. Men efter det kommer han att klättra ner från sin loftbädd och komma ut ur sitt rum om och om igen. Ibland händer detta tio eller flera gånger på en enda natt, och han kanske inte slutar sova förrän långt efter kl. 23. när det är dags att gå upp till förskolan. Det är också en stor störning av den begränsade privata tiden för min fru och jag.

Vad kan jag försöka hjälpa läggdags att gå smidigare?

Sömnapné kan också vara en orsak till dålig sömn, även hos barn.
Bara en uppdatering: i slutändan gick detta beteende bort när han blev äldre. Råden i det accepterade svaret var dock mycket hjälpsamma medan problemet pågick.
Nio svar:
#1
+19
Jay Bazuzi
2011-03-30 10:13:57 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det är svårt för alla när ett barn kämpar med sömnen. Alla är trötta, vilket gör det svårt att vara tålmodig (för föräldrar) eller lydig (för barn). Föräldrar är desperata efter till och med några minuters lugn, privat, intim tid, och den tiden förångas snabbt när barnet fortsätter att studsa.

Inse att väckarklockor och strikt planering av livet inte är naturligt, är särskilt svåra för barn att anpassa sig till. (Och för vuxna också; hur många av oss älskar snooze-knappen?) Våra förfäder sov vanligtvis tills de var färdiga med att sova, istället för att låta en maskin berätta för dem när de skulle vakna. morgnar för att låta människor sova så länge de vill? De flesta kan inte, men om du kan ...

Det är jättebra att du har en rik läggdagsrutin. Denna ritual hjälper ett barn att veta vad som händer. Världen är en komplex plats och en bekant rutin kan vara lugnande. Detta kommer att fungera mycket till din fördel när ditt barn bestämmer sig för att följa din plan. Och det kommer att hända; detta problem kommer att gå över i tid.

Barn föds inte med vetskap om hur de ska gå och sova. Att somna kommer naturligt, men att sova dig själv är en färdighet. Jag lär mina barn de "tre C: arna att sova":

  • lugn - ingen rullar runt och snurrar
  • tyst - inget att prata, sjunga, klappa eller sparka i väggen
  • bekvämt - inget att stå, eller hålla en fot i luften eller sitta på en stol

('q' är ett skämt som de kan skratta åt när de är äldre.)

Jag har märkt att när ett trött barn gör alla dessa tre, de somnar väldigt snabbt. Så att lära sig detta låter dem veta vad de ska göra och hjälper dem att känna igen vad de gör som förhindrar sömn.

För det tredje, när jag är rastlös på kvällen, tycker jag att det brukar hjälpa till att krossa med barn. Barn älskar snuggles, så det här är attraktivt för dem och ger dem en anledning att stanna i sängen. Om ett barn fortsätter att kämpa med sömnen är jag precis där för att påminna dem om "lugn, tyst och bekväm." Efter att ha lärt dem de "tre C: erna" fungerar det bättre än "sluta slå dig själv; sluta vissla, sluta sparka av omslaget."

Kom ihåg att ta det lugnt på dig själv. Du kommer att komma igenom detta. Lycka till.

+1 för "snuggling" det är hur vi höll vår son i sängen när han började göra samma sak.
#2
+10
cabbey
2011-03-30 04:29:03 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Den enskilt bästa lösningen vi hittills hittat med vår 3,5-åring är tvåfaldigt:

  1. inga fler tupplurar på eftermiddagen eller åtminstone skära ner dem kortare. Om det tar 2 timmar för honom att somna efter sängtid, klipp sedan ut 2 timmar ur tupplur. (han tog fyra och fem timmars tupplur några dagar och sedan studsade av väggarna fram till kl. 10.30 eller 11 på natten.)
  2. ta ut dem och vara aktiva under dagen ... mycket promenader och annat träna för att slita ut dem och bli trötta ... särskilt på kvällen efter middagen innan sängen. Vi har försökt använda Nickelodeon Fit på wii för detta eftersom vädret har varit fruktansvärt hela vintern, snarare än att köra till köpcentret eller centrum eller någonstans med inomhus gångavstånd ... men han är bara inte tillräckligt gammal för att få konceptet av spelet ännu.
Att vara övertröttad ibland är kontraproduktiv.
Ja * övertrött * bör undvikas men * utmattad * hjälper verkligen!
#3
+5
Jeffrey Faust
2011-03-30 05:57:50 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ett par tankar kommer att tänka på.

  • Att ha en viss rutin för kvällar kan hjälpa till, där aktiviteter minskar i spänning.
  • På samma sätt kan en regelbunden läggdags och och väckningstid, även under helger, kan hjälpa.
  • Att eliminera socker efter en viss tid, inklusive juice och kanske till och med mjölk. Om han är trött på morgonen, men inte vid sänggåendet, kan det finnas något annat som håller honom vaken.
  • Jag har nyligen läst att natt-tv, eller stirrar på en datorskärm, påverkar sömnen negativt. Försök kanske att stänga av dessa föremål efter mörker.
Hej Jeff, tyvärr finns det ingen nedskalning i spänning för honom (som du vet ...)
Då istället skala upp aktiviteterna under dagen så att han är mer utmattad på kvällen. Min son är också hyper, och enkel ren utmattning gör en värld av skillnad - men det kan vara väldigt svårt (och utmattande!) Att uppnå.
#4
+3
Karl Bielefeldt
2011-05-05 03:37:48 UTC
view on stackexchange narkive permalink

De två vanligaste misstagen jag har sett är att lägga barnen i säng när de inte är trötta och inte justera sömnschemat när de blir äldre. Det kan vara en ledtråd om du lägger dina barn till sängs klockan 6:30, de skriker i en halvtimme för att de inte är trötta, då måste du lägga dem i sängen varje halvtimme fram till midnatt, då vaknar de kl. 6. Barn behöver inte lika mycket sömn när de blir äldre, men föräldrar försöker ofta hänga på kvällen ensam.

Hos oss börjar vi göra barnen redo för sängen kl. 8 , och senast 9 i sängen, vilket är ganska sent jämfört med de flesta av våra vänner och familj, men många av deras barn dyker fortfarande ut ur sängen förbi den tid som våra barn sover. Vår regel är också att barnen måste gå och lägga sig förr när de agerar trötta, bekvämt definierade som de flesta saker som stör föräldrarnas tysta tid ;-) Småbarnet ligger ofta i sängen med 7, 4-åringen med 7 : 30-8, och nästan 7-åringen frågar vanligtvis att gå och lägga sig runt 8:30.

Den andra saken som hjälper är att sätta dem tillbaka i sängen omedelbart efter att de kommit ut. Om de sover med mamma och pappa ett tag eller spelar en halvtimme innan du tar dem, har de redan skördat fördelarna och har inget incitament att stanna i sängen. För att hjälpa till med detta köpte vi en trådlös dörrklocka till deras sovrumsdörr, på samma sätt som butiker måste låta dem veta att en kund kom in. Vi var tvungna att använda den ungefär en vecka för vart och ett av våra permanenta barn när de först började komma ut ur sitt rum. Det tog ungefär tre veckor vardera när vi hade fosterbarn som kom till oss "otränade". Ge inte heller upp. Du kan behöva lägga dem tillbaka i sängen tio gånger den första natten, men de kommer att ge upp förr och förr varje kväll, tills de inte bryr sig om att försöka längre.

#5
+1
Saiboogu
2011-03-30 05:34:53 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Vid 4, hanterar vi det vissa. Några saker har bidragit till att minska (men inte helt eliminera) förekomsten av att komma tillbaka - förutom poängen med att klippa tupplurar och öka dagaktiviteten som de andra svarade.

Ofta vill han ha en av oss att ligga ner med honom medan han somnar. När detta begärs får han höra att han måste ligga lugn och tyst i fem minuter först. Vanligtvis hamnar han upp en eller två gånger innan han får 5 minuter stilla och tyst, men i slutändan är det vanligtvis över inom 15-20 minuter. Sedan lägger vi oss med honom och han är ute om ytterligare 10-15 minuter.

De nätterna när han bara är för avvecklad, fastställer vi ett straff för att gå ut ur sängen bortom nödsituationer (badrum, läskigt ljud, grejer så. Vanligtvis tar tricket bort en favoritleksak för en dag.

Detta är allt för ett barn som är verkligt trött men lite hyper - han behöver bara motivationen att ligga stilla tillräckligt länge för att slappna av Om du inte tror att han är trött, måste du tänka över sömn / tupplursschemat först.

#6
+1
Darwy
2011-06-07 17:39:43 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Vi flyttar snart vår son från hans barnsäng till en fullstor säng. Han är helt enkelt för stor för något annat. (3 år gammal, 106 cm lång och 20 kg.) Han kommer ut ur sängen de tre första gångerna vi lägger honom oavsett hur trött han är (och vi skjuter för utmattad varje natt!), Såvida vi inte är riktigt lyckliga . Vi har också klippt ut hans tupplurar på eftermiddagen och försökt att undvika att han svalnar i soffan efter en lång dag med spel.

Ibland tror jag att lösningen är tejp.

Vi tar bara upp honom igen, ger honom några snuggles och lägger honom tillbaka till sängen och täcker över honom. Ibland ber han om att jag ska sjunga honom sången, och jag gör det i fem minuter eller så, men då är det alltid tillbaka till sängen. Han kommer inte ut ur sitt rum när det är läggdags (vi kan höra hans storlek 27 fot slå på golvet när han springer till dörren), för vi har en grind i dörröppningen. (Vi har en STEG trappa till första våningen i lägenheten och vi vill inte att han strövar och faller ner dem på den kaklade bottenvåningen.)

Vi har en gedig rutin för sänggåendet; bad, gos och en berättelse och sedan upp i sängen och säga godnatt till sockaapen (fråga inte), hans mus (råtta), kanin, etc och slutligen godnatt till mamma & pappa och Matthias. Så just nu tror jag att det är en fas han går igenom och försöker hävda sig själv och sina önskemål. Han skriker inte och kämpar mot oss, han kan gnälla lite men han går relativt lätt tillbaka i sängen.

Så i grund och botten ska du hålla honom trött, ha en stadig pålitlig rutin och hålla fast vid den.

#7
  0
Cade Roux
2011-03-30 03:38:24 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Vi har också kämpat mot det här.

Vi flyttade precis ut 5,5 år ur hennes småbarn till en våningssäng. Det har hjälpt, men inte säker på varför (hon var inte för stor för sin säng). I slutändan började dock min pappa muta henne att sova på sin egen futon när hon tillbringade natten hos mina föräldrars hus och jag har infört samma sak med att ta bort pengar när hon sover i vår säng som "hyra".

Det har fungerat bra, vi är uppe i ungefär 80% av nätterna som hon sover i sin egen säng, och några av dessa nätter flyttar hon in i vår säng runt kl. 06.00.

Hon gillar att ta med sig sin fickbok för att köpa saker när hon handlar och $ 1 per natt har fungerat bra, plus att hon tjänar pengar för att köpa sina leksaker och sätta egna budgetar (istället för att tigga oss om leksaker). Hon köpte till och med sin lillebror några actionfigurer. Det kanske inte fungerar med (yngre) pojkar.

$ 1 per natt är mycket pengar för en femåring ($ 30 / månad). Se till att du inte skapar ett prejudikat för relativt stora utsläpp senare. [Denna bloggartikel] (http://www.thesimpledollar.com/2009/09/14/the-beginning-of-the-allowance/) beskriver * ett * sätt att göra utsläppsrätter.
@torbengb Det lyckades bra i slutändan, hon började vägra att ta pengarna (hon började kalla det mina pengar) och sover nu hela natten i sin egen säng. Som de flesta saker med barn var det en fas. Jag tror att pengarna hjälpte henne att förstå att det var en viktig fråga.
Ljus unge! :-)
#8
  0
mattdm
2011-05-05 17:37:14 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Med båda mina två barn fick vi fantastiska resultat med en klocka utformad för småbarn - något med en tecknad dagbild och en tecknad nattbild, som tänds beroende på om det är dags att stanna i sängen eller tid att få upp. Vi gjorde våra egna, men det finns flera kommersiella produkter inklusive den här. (Eller sök efter "småbarnsväckarklocka" för många andra.)

Liksom alla sådana tekniker kommer det att variera mycket från barn till barn. För våra äldsta fungerade det bra när hon var två och slutade ganska mycket. Men den yngre är mycket mer bekymrad över struktur och hon har följt den ganska religiöst hittills (och hon är 4½ nu, precis som din).

Den länken fungerar inte nu.
@TheIndependentAquarius Uppdaterad länk
#9
-1
babiesRyummy
2014-02-03 03:14:11 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Har du någonsin hört talas om / provat bandmetoden?

Jag har faktiskt inte provat det här ännu (min äldsta är fortfarande i en spjälsäng), men jag vet ganska några föräldrar som svär vid det. Det intressanta med det är att du får barnet att se det som ett slags orsak och verkan - det är inte att du är en otäck mamma / pappa som tvingar dem att stanna i sängen, det finns bara konsekvenser för deras handlingar och om de väljer att möta dem kan de komma ut.

Grundidén i korthet (läs länken för mer information):

Lägg 3 tejpstycken utanför barnets dörr - en i dörren-nästan stängd position, en i dörren-vid-öppen position och en däremellan.

Förklara för ditt barn att de är stora nu, och stora barn använder tejpsystemet . Regler:

  • Dörren börjar vidöppen vid det yttersta bandet.
  • Första gången barnet kommer ut (för något annat än en legitim badrumsresa), de skickas tillbaka till sängen och dörren flyttas till mitten av tejpen (halvöppen).
  • Andra gången skickas de tillbaka till sängen och dörren flyttas till nästa tejpbit , så att den bara lämnas öppen en spricka.
  • För tredje gången stängs dörren helt för natten.

(Naturligtvis fungerar det bara om du är ok med att dörren är öppen kl. natt ... Men det är nog bättre än en stängd dörr med ett barn som vägrar att stanna inne :))



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 2.0-licensen som det distribueras under.
Loading...