Fråga:
Hur man lugnar ett barn före sänggåendet?
bangnab
2011-03-30 19:07:30 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag vet inte om äldre barn, men småbarn blir ofta mer upprörda när de blir tröttare och när de är i sängen kan det ta ett tag innan de faktiskt sover.

Jag brukar ofta läs att att bada före sänggåendet hjälper småbarn att lugna sig, men det fungerar inte med vårt barn (det är faktiskt kontraproduktivt). En annan standardteknik är att läsa en bok, men han gillar den så mycket att när vi är klar med en vill han bara ha en och en, ...

Så vilka andra sätt föreslår du för att lugna ner ett barn innan läggdags?

Alla svaren här har varit till stor hjälp. Jag har provat allt det tar min tvååring minst en timme till två att somna, hon kastar över hela sängen tills hon har somnat. Jag har lämnat rummet hon går ut ur sängen jag skickar tillbaka henne hon gör det minst två gånger. Jag har börjat sin sängtid kl 730 så vid 830 antar jag att hon kommer att pröva sig själv när jag tittar på klockan är 1030. Nu har jag prövat. några förslag.....
Jag har försökt läsa en bok och sjunga en sång och ge varma bubbelbad. Och stänger av t.v.
Jag har en 3-årig dotter med ADHD och en 4-årig son, jag är ensamstående mamma så det är väldigt svårt att somna dem, de gillar att slåss om mig och de håller varandra vaken ibland är det nästan midnatt innan de sover. Jag har provat alla andra metoder, det enda som fungerar är att lägga mig och låtsas att jag sover medan de pratar eller vad som helst, det tar fortfarande ungefär en timme.
Femton svar:
#1
+18
BrianH
2011-03-30 19:37:52 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ett bad fungerade riktigt bra för våra småbarn (vilket inte tycktes för dina), men jag tror att den större bilden var en rutin . Vår första dotter var väldigt vild mot sänggåendet tills vi började göra en rutin och hålla fast vid den.

Vi följde samma steg varje natt vid sänggåendet och efter ett par veckor när vi började rutinen varje natt, hon skulle börja lugna. Vi försökte starta rutinen vid samma tid varje kväll också.

Vi försökte också få henne att vara fysiskt aktiv ungefär en timme innan vi började rutinen för att slita ut henne lite.

Det är uppenbart att de inte ger dem socker för nära sänggåendet eller någon mat för nära sänggåendet för den delen.

Hon hade fortfarande sina vilda ögonblick ibland, men att ha en strukturerad, konsekvent rutin hjälpte oss oerhört.

Lycka till!

#2
+11
Torben Gundtofte-Bruun
2011-03-30 20:03:06 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag skrev ett svar på en liknande fråga:

  • har en gedigen rutin för sänggåendet
  • lägg barnet i sängen och säg god natt , lämna sedan rummet. Upprepa efter behov.

Det hjälpte mig mycket att acceptera att min son inte somnar direkt. När jag lägger honom i sängen är det inte totalt mörker, och jag säger till honom att det är okej att inte sova ännu men han måste slappna av och slappna av. Han kan sitta så länge han vill, men han får inte skrika. Med tiden slappnar han av och det är inte längre några timmar innan han sover. Men det tar fortfarande 30-45 minuter.

Vet också att rutiner är mycket viktiga. Följ alltid exakt samma steg och börja vid samma tid varje dag. Barn är nästan autistiska i detta avseende; en solid rutin hjälper enormt!

"Upprepa efter behov" är bra råd, gör inte något speciellt vid återbesök, bara upprepa att det är dags för sömn.
#3
+8
chego
2011-05-13 23:55:05 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Min dotter blir galet om hon är övertrött. Så du kan försöka flytta läggdags 15 minuter tidigare tills du träffar sweet spot. Något som verkligen verkar lugna båda mina tjejer är en promenad runt kvarteret efter att de har fått sitt papper.

#4
+3
Chad
2011-05-13 20:15:30 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag kommer att besvara alla svaren om en konstant rutin här. En sak jag vill lägga till är lugnande musik. Hittills i dag, om mina barn hör en Norah Jones-låt, börjar de gäspa.

Båda mina små hade en liten bomlåda som vi skulle sätta på under tuffa nätter och de kom sällan över två låtar innan de började snoozing.

Oy. Detta slog faktiskt helt tillbaka på mig. Jag har alltid sjungit en sång eller surrat en låt som jag känner riktigt bra (eller övat på att lära mig låten;) för att få honom att sova. Med vår första son, vid två års ålder, så snart han hörde de första stammarna av en av dessa låtar, började han gråta och klaga på att han inte ville sova! Jag har upptäckt att en konsekvent läggdagsrutin vid en jämn tid hjälper mest. Det gör inte ont att ha en storebror heller, men de är lite av en hög ordning. ;)
#5
+3
justkt
2013-06-11 21:36:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det enda jag inte har sett här som standardråd är att begränsa, flytta tidigare eller eliminera tupplurstiden. Eftersom sömnbehovet minskar och vaken tid behöver öka finns det, har jag läst, ett besvärligt övergångssteg mellan att ta en tupplur och inte ta en tupplur.

Vissa barn kommer att protestera mot tupplur för att visa att de är redo att släppa den, men andra kommer att utveckla problem vid läggdags. Den besvärliga övergången kan leda till massor av muggning vid läggdags om tupplur är för lång, för sent, läggdags inte är tillräckligt sent i förhållande till tupplur, eller om tupplur har blivit helt utvuxen. Jävla vid sänggåendet kan få barnet att bli så avvecklat att de leker förbi när de faktiskt är trötta och blir övertröttade, vilket leder till en ond cirkel av att se ut som trött på naptiden när en tupplur inte verkligen behövs eller tar en för lång tupplur och sedan spela vid sänggåendet igen. Om ingen förändring i läggdags hjälper kanske att försöka begränsa eller flytta tupplur tidigare, och om det inte fungerar överväga att eliminera tupplurstiden.

#6
+3
SArah
2017-08-10 14:04:55 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Vi hittade en halvrutin som hjälpte vår 2-åring, men inte för att göra det för strikt. Inga tupplurar efter 3. Bedtime 7.30-8.30ish (beroende på när han började se trött ut) snarare än en viss tid. Enades om bad, han älskade det men behövde vara 45 minuter före sängen eller lycka till att få honom ner. Vi lät honom springa / spela upp till ungefär 30 minuter innan vi sedan gick in i avstängningsläge. Lugna böcker, TV (de flesta föräldrar tycks hata det här men för vårt mycket aktiva barn gjorde några minuter zonindelning med tv underverk jämfört med de flesta aktiviteter). Erbjöd honom mjölk någon gång under den perioden. Han hade en snabb tid till sängs genom att säga bra till vad han än gjorde, få honom i sömnsäck, läggdagsleksak för att gosa (endast tillåten vid läggdags) par favoritböcker - en som var en sängsäng / sängbok i sängen . Att ha leksak / böcker som han älskade för sänggåendet hjälpte honom bara att se fram emot det. Vi bröt ibland våra egna regler om de inte fungerade för, sjuka eländiga barn som inte kunde bli bekväma fick sova i vår säng den natten.

Något strängare och oftare än inte hade vi ett raserianfall De flesta nätterna. Det här var annorlunda än min familj och mina vänner, jag blev varnad om att bryta rutinen och inte ha en viss tid men med den här fungerade det bättre på detta sätt.

#7
+2
Daniel Standage
2011-03-30 21:59:22 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag tror att de bästa svaren redan har givits - en konsekvent rutin för sänggåendet som inkluderar ett bad.

Eftersom badet inte hjälper i ditt fall, skulle jag tillägga att det strax efter vårt bad gör vanligtvis en avsmältning med lotion innan du tar på dig pyjamas. Något om hudkontakt, massering, lotionens mjukhet och doften verkligen hjälper till att lugna vårt barn, även efter ett ljummet, stänkande bad.

#8
+2
Justin Standard
2011-03-30 23:32:42 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tipsen här är alla korrekta: utveckla en konsekvent rutin för sänggåendet, inklusive bad, böcker, borsta tänder etc. Gör allt i samma ordning varje natt.

Förmodligen det enda jag kan tillägga att kanske att sjunga en sång till ditt barn efter att ljuset är släckt, en mjuk vaggvisa, kan hjälpa till att lugna ner dem (till exempel om läsning av böcker uppmuntrar dem ytterligare).

#9
+2
Chelsea
2016-04-07 08:07:25 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Vad som har hjälpt mig lite är att undersöka vilken personlighetstyp mitt barn är. Han passar mer i en "social" typ. Det rekommenderades att han inte spenderade så mycket tid ensam (TV, surfplattid) och mer en mot en och mycket roligt. När jag eliminerade TV och införlivade kul under dagen (utmattande för mamma), reagerade han annorlunda under natt timmar. Jag kunde se skillnad. Så ville lägga till den här biten.

#10
+1
user35
2011-03-30 20:10:31 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Som förälder till tvillingar som faktiskt gillar att sova har jag ingen aktiv erfarenhet av detta problem. Våra vänner använde vad de kallade klockmetoden. De lade sitt barn i säng och tittade på klockan. De uppmärksammade inte sitt barn under de första 17 minuterna. Först efter 17 minuter skulle de lugna sitt barn. Tydligen var denna procedur ganska obekväm men fungerade. Jag antar att det är som att sätta standarder. De har verkligen ett trevligt barn nu, så det kan fungera. Men jag antar att du borde kunna skilja mellan "ett rop om hjälp" eller "ett rop om uppmärksamhet"

Jag tycker personligen att 17 minuter är för lång. Jag skulle frukta att det känns som en mycket ensam evighet, som inte är konstruktiv och kan vara skadlig. Åtminstone * starta * varje kväll med korta intervaller och gör dem successivt längre.
Vi använde den processen framgångsrikt här, men den viktiga delen är att börja med en kort tid innan du går tillbaka, säg 2 minuter, så varje gång du går tillbaka den kvällen är det en minut längre. Jag tror inte att vi någonsin gått över tio minuter om det inte fanns ett allvarligt problem. Dessa dagar är vår son bättre med att somna, så jag börjar 10 minuter innan jag går tillbaka första gången ... sällan behöver gå tillbaka en andra gång.
#11
+1
Jon Hadley
2011-05-13 17:32:54 UTC
view on stackexchange narkive permalink

De andra svaren nämner alla en gedigen rutin, vilket är ett bra råd.

Jag vill bara tillägga att vi ofta sparar långsammare aktiviteter för våra 2-åringar till nära läggdags. p> Till exempel är detta en av de få gånger vi är glada för honom att titta på barn-TV (som i Storbritannien har en specifik långsammare programmering vid läggdags).

#12
+1
user19322
2015-10-08 06:11:47 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag håller med om allt följande. Men jag upplever problemen med min 3-åring. Ingenting tycktes fungera förrän vi började sitta med henne en jämn tid och ställa in timern på kaminen. När larmet går vet hon att vi är färdiga och somnar inga problem. Att använda en timer kan hjälpa till att ta bort trycket från dig och hjälpa till att ge henne struktur. Så småningom avsmalnade vi vår tid till ingenting. Hon klarade sig ganska bra.

#13
  0
xEQUiiNOX2020
2017-08-10 22:47:43 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag skulle personligen ge dem ett varmt bad. Normalt sänker värmen dem till att somna lättare. Och kanske till och med en historia för sänggåendet. Men inget för galet. Bara något mjukt och rörligt. Och även då hjälper det bara mycket att kela med dem. Jag vet inte varför men många barn verkar reagera annorlunda när de sover bredvid någon de är anslutna till. Vagga dem fram och tillbaka för att sova skulle också vara en bra idé. Den kontinuerliga och upprepade rörelsen skulle vara bra för barnen.

#14
-1
Bianca
2015-07-21 03:38:16 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag lade min dotter i säng kl 20.00. Eftersom hon inte var tillräckligt trött för att sova skulle jag stanna hos henne i rummet och låtsas att jag är väldigt trött och ignorerar allt hon skulle göra. Det skulle vara: "Jag vill ha potta", ok det är bra; "Jag vill ha vatten" ok du kan ha vatten; hon sjöng, ställde mig massor av frågor, pratade om vad som helst, bytte pyjamas, bytte änden på sängen där hon vill sova, nypa och klia mig och så småningom skulle jag bli upprörd och lämna. Det var ca 1-2 timmar långt. Att vara lugn för den tiden gjorde henne mer upprörd och så småningom började gråta och hosta och om hon sattes tillbaka till sängen eller ignorerades skulle hon bli sjuk skulle kräkas över hela sängen och gråta hysteriskt tills mamma skulle komma tillbaka.

Min lösning: vi hoppar över hela läggdraman och hon ska hålla sig nere på kudden eftersom jag är precis utanför dörren och ammar den nyfödda. Det fungerar inte om jag är mjuk och trevlig eftersom hon fortfarande skulle skrika, gråta, kräkas.

Badet innan sängen gjort, läst berättelser gjort, pratade om den senaste dagen och nästa dag gjort som ja, springa runt och bära henne klar och hjälper mycket. Ärligt talat tror jag att hon inte kan kontrollera sig själv och att hon inte kan hjälpa sig att vara stygg.

Jag vill bara tillägga att min 3 månader gamla somnar på 5 minuter efter att hon själv hört hennes äldre systers gråt.
Försök att inkludera ytterligare formatering i ditt inlägg. Jag försökte redigera det, men jag tyckte att avsaknaden av punkter / meningsavstånd och avsaknad av avsnittavstånd var för svårt att dechiffrera. Du kan redigera ditt svar och göra nödvändiga justeringar. Om du har tillgång till en textredigerare som Word eller Pages bör det hjälpa dig att hitta och åtgärda felen. Som det ser ut kan jag tyvärr inte läsa det här svaret eller ens berätta vad din lösning för askaren är.
Bianca, välkommen till webbplatsen. Observera: Stackbyte fungerar annorlunda än många andra forum på webben. Vi ställer tydliga, definierade frågor, vi svarar på dessa frågor. Och bara frågan. Ja, särskilt med barn, anekdotiska bevis kan vara användbara, men bara som ett tillägg. Försök och * svara på frågan *, att skriva vad * inte * fungerar hjälper inte frågaren eller någon annan som läser frågan. Kanske att ta [tour] eller läsa [denna] (http://parenting.stackexchange.com/help/how-to-answer) sida i [help] skulle hjälpa dig att förstå webbplatsen bättre.
#15
-1
April Dawn M. Jones
2017-06-03 17:23:29 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Min förstfödde bad att gå och lägga sig till och med klockan 1. Vi läste en bok, sjöng en sång och hon skulle sova själv. Med mitt mellanbarn fann jag att hon bara var ett mer behövande barn än min förstfödda. Hon skulle ständigt gå ut ur sängen och tigga om att vi skulle ligga med henne, troligen tills hon var 10. Hon var ganska lätt, om jag låg där i 5 minuter och gnuggade henne tillbaka var hon ute för natten. Min yngsta var en annan historia. Han var en dålig sovande från födseln. Vi försökte allt, rutin, lugnande aktiviteter osv. Han var också en dålig ätare och undervikt och jag tror att detta verkligen bidrog. Han hamnade mycket i vår säng som vi inte tyckte om men var så sömnlösa att vi gav efter. Han är nu 2,5. Vi har fortfarande inte hittat det magiska svaret, han kräver fortfarande en lång läggdagsrutin, men vi har fått några fler timmar i hans säng på natten. Jag upptäckte verkligen att han var hungrig. Nu när han äter bättre har vi "andra kvällsmat" och det gör att övergången till sömn går mycket snabbare och lättare och han verkar mer trött. Lycka till alla de som har att göra med detta och jag hoppas att du hittar det som fungerar för dig. Kom bara ihåg att alla barn är olika och att det inte finns ett svar som passar alla. Prova alla föreslagna saker tills du hittar vad som fungerar. Kom bara ihåg att ge det bra 2 veckor! Jag hoppas att Gud välsignar dig och dina vackra barn!



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 2.0-licensen som det distribueras under.
Loading...